Wat is het?

BlijvendinBalans helpt je een gezonde leefstijl en een gezond gewicht te bereiken. Je leefstijl en gedrag gaan daardoor veranderen. Hierdoor ga je afvallen en je beter voelen. Je krijgt tips en adviezen passend bij jouw situatie, om gezonder te leven. Lees meer.



Test jezelf

Wil je weten of BlijvendinBalans wat voor jou is? Doe dan de online test. Dit kost 1 minuut van je tijd. Je ziet dan wat je BMI is en of het programma bij jou past. Als dat zo is, vertellen we hoe lang het programma voor jou duurt. Zie je het zitten? Ga je voor deze uitdaging? Meld je dan aan!



Nieuws

BlijvendinBalans geeft je het laatste nieuws over een gezonde leefstijl. Hoe kun je met simpele tips al veel gezonder eten. En hoe beweeg je meer in het dagelijks leven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan ben je altlijd op de hoogte.



Vragen?

  • Ik heb een ziekte. Hoe moet ik daar rekening mee houden?

    In de aanmeldprocedure van het programma zit een medische vragenlijst. Wanneer nodig wordt je doorgestuurd naar je arts, voordat je abonnement kan beginnen. Afhankelijk van de ziekte is het belangrijk om met je arts af te stemmen wat de invloed van het volgen van dit verandertraject is op je medische situatie. Het kan bij voorbeeld betekenen dat je medicijngebruik aangepast moet worden. Maak ook een afspraak met je arts over hoe je hem/haar geïnformeerd houd tijdens het volgen van dit traject.

  • Hoe snel ga ik afvallen?

    Het programma is afgestemd op 500 gram per week. Dit is medisch verantwoord en je behoudt dan een gezonde samenstelling van je voeding

  • Moet ik naar de sportschool of gaan sporten om voldoende te bewegen?

    Dat hoeft niet, maar kan wel helpen. Belangrijk is dat je dagelijks in beweging bent. Je zult verbaasd zijn hoeveel je al kan bereiken als je dagelijks loopt, fietst, huishoudelijk werk doet, regelmatig even achter je bureau op je werk vandaan komt etc. Het programma geeft allerlei bruikbare tips.

  • Hoe veel tijd kost het programma per dag?

    Ik het begin zal het invullen wat meer tijd kosten. Je moet ook een beetje wennen aan een nieuw programma. Daarna zal het 10 tot 15 minuten per dag kosten.

    Het is verstandig om een vast moment van de dag te kiezen zodat je een ritme krijgt.

    Het feit dat het je tijd kost is eigenlijk juist waar het om gaat. Het is de start van gedragsverandering. Op een moment van de dag even tijd voor jezelf nemen en bewust te worden van je activiteiten is de start van het verkrijgen van inzicht. De eerste stap naar verandering! Dus denk niet 'ik heb weing tijd dus het is moeilijk om dit erbij te doen'. Maar denk 'ik wil tijd voor mezelf nemen om mijn leefstijl te veranderen. Dit is een verstandige keuze'.

  • Hoe lang duurt het programma?

    Dat is natuurlijk medeafhankelijk van je startgewicht. Belangrijker is dat je gedrag moet veranderen (leefstijl). Dat gaat niet snel, je moet nieuwe routines aanleren. Dat duurt gemiddeld een jaar, ook als je niet heel veel te zwaar bent aan de start van het programma. Wij willen het jojo-effect voorkomen door je lang genoeg te begeleiden zodat je je nieuwe leefstijl kunt behouden.

  • Hoeveel mag ik eten?

    Je eten wordt afgestemd op hoe veel je beweegt.

  • Kom ik ook in contact met een coach?

    Nee, het is een volledig zelfmanagement programma. De tips en adviezen krijg je via je computer. Uiteraard is het programma wel door deskundige mensen gemaakt. De tips en adviezen zijn daar op gebaseerd. Wel word je, als dat nodig is, via e-mail of SMS extra gestimuleerd om je doelen te behalen. Via het programma kun je ook in contact komen met andere deelnemers om informatie uit te wisselen of om elkaar te helpen.