Uit eten tip

Gezond uit eten

Als je regelmatig uit eten gaat, zul je van jezelf weten wat er meestal fout gaat. Misschien eet je iedere keer weer te veel, te vet, te zoet of te ongezond.

Bron: Gezond Eten Magazine

Niet doen

  • Jezelf overdag uithongeren, om alvast te compenseren voor het diner vanavond. Hoe hongeriger je bent als je het restaurant binnengaat, hoe lastiger het wordt om je in te houden.
  • Bewust eten, maar dat wel met vier glazen wijn wegspoelen. Alcoholische dranken bevatten veel calorieën en vaak ook veel suiker.
  • Binnen no-time de stokbroodjes met kruidenboter naar binnen werken. Jammer van de calorieën en jammer van je trek; voor je het weet zit je al vol voordat het hoofdgerecht op ta- fel staat, terwijl je daar het meest van zou moeten genieten.
  • Tegen heug en meug je bord leeg willen eten. De porties zijn vaak groot in restaurants, dus het is niet erg als je niet alles opeet.

Wel doen

  • Voor je uit eten gaat een stuk fruit, een cracker of een schaaltje yoghurt eten. Ook als de maaltijd wat langer op zich laat wachten, zul je niet bevangen worden door de hongerklop.
  • Neem als eerste drankje water, bruiswater of thee. Wissel daarna de alcoholische drankjes steeds af met een glas water. Je zit eerder vol en zult ook minder effecten van de alcohol voelen.
  • Spreek met jezelf af dat je wel een paar stokbroodjes kunt eten, maar niet meer dan twee of drie.
  • Eet rustig en geniet ervan. Stop met eten als je het gevoel hebt dat je genoeg hebt gehad. Vind je het heel jammer dat je bord nog vol lekker eten ligt, dan kun je om een doggy bag vragen. Steeds meer restaurants vinden het geen probleem als je de leftovers meeneemt.